Älyä lämmitykseen

Mitä sinä toivoisit kotisi lämmitykseltä? Lähes jokaisessa taloyhtiössä seuraavat asiat nousevat esiin. Energiatehokas lämmitys, joka tuo asuntoihin tasaisen lämmön ja asumismukavuutta. Mahdollisten lämmönsäädön ja lämpötilaongelmien korjaus oikein ja ajoissa.

Näihin kaikkiin pyrkii vastaamaan Lämpöluotsi Älykäs -palvelu, jota pilotoimme nyt asiakkaillamme. Nykypäivän tekniikan avulla mukaan on tuotu myös reaaliaikainen mittaus ja lämmityksen optimointi, sekä kiinteistön ylläpitoa tehostava älykäs analytiikka. Suomalaisen Leanheatin ratkaisuun pohjautuvan palvelun keskiössä ovat tarkempi mittaus ja tiedon älykkäämpi hyödyntäminen. Taloyhtiön jokaiseen asuntoon asennetaan lämpötila- ja kosteusanturi, sekä lämmönjakohuoneeseen omat anturit ja ohjausyksikkö. Järjestelmä seuraa asuntojen lämpötiloja ja sääennusteita ja ohjaa talon lämmitystä. Järjestelmä oppii energiatehokkaimman tavan lämmittää ja pitää asuntojen lämpötilat tasaisina, välttäen ylilämmitystä ja tasaten kulutuspiikkejä. Asukkaille tämä näkyy asumismukavuutena ja taloyhtiölle lämmityksen ja huollon kustannussäästöinä.

Pilotin ensimmäiset asennukset tehtiin tammikuun puolessa välissä ja mukana on kymmenkunta lämpöasiakasta Keski-Suomesta ja Hämeenlinnan seudulta. Elenia Lämpö toimii pilotissa asiakkaan kumppanina, joka hoitaa järjestelmän seurannan ja tukee lämmityksen optimointia ja ylläpitoa. Asiakkaiden kanssa asetetaan kohteittain huoneistojen tavoitelämpötila, jota kohti lämmitystä optimoidaan. Samalla tarkan mittaustiedon ja älykkään analyytiikan avulla tehdään asiakkaan kanssa yhteistyötä lämmityksen olemassa olevien ongelmien korjaamiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi.

Näin voimme vastata alussa mainittuihin keskeisiin lämmityksen tarpeisiin, tarjoten asiakkaillemme helppoja ja toimivia ratkaisuja. Pilottia toteutetaan valituissa kohteissa vuoden ajan, jonka aikana keräämme kokemuksia asiakkaan lämmityksen tehostumisesta ja muista saavutetuista hyödyistä. Jaamme nämä kokemukset asiakkaidemme kanssa, muun muassa tässä blogissa.

Lauri Penttinen
Asiakkuuspäällikkö

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *