Huolella toteutettu lämmityspalvelu säästää aikaa ja rahaa

Aiemmin kotitalouksien menot liittyivät vahvasti konkreettisiin asioihin: ruokaan, kotiin kannettuun lehteen, kodinkoneisiin jne. Nyt yhä suurempi osa menoista menee palveluihin kuten lehtien digitilauksiin, eri televisiopalvelupaketteihin, varastointipalveluihin jne. Palveluiden osalta haasteena on arvioida niiden hinta-laatu -suhdetta. Maksanko helppoudesta, ajan säästöstä tai siitä, että palvelu on minulle koko ajan tarjolla.

Tässä omia oletuksiani palveluiden erilaisista rooleista ja arvoista niiden tilaajille:

  • Kännykkä ja nettiliittymät: halutaan, että ’kaistaa’ on koko ajan riittävästi tarjolla. Näissä tapauksissa usein maksetaan myös ekstraa, esim. puheaikaa on paljon enemmän kuin sitä käytetään
  • Videotoistopalveluiden paketit: ostetaan kiinnostavaa sisältöä tarjoava palvelu ja palvelun käyttötaso vaihtelee huomattavasti paljon käyttävistä ’ylimaksaviin’
  • Renkaanvaihto- ja -varastointipalvelu: helppous ja ajansäästö. Renkaan vaihto toimenpiteenä usein mielellään ulkoistetaan, samalla palveluntarjoajat saavat luontevaksi jatkoksi myös varastoinnin, vaikka asiakkaalla itselläkin olisi tilaa varastoinnille.
  • Siivouspalvelut: ajan säästöä ja vaivan ulkoistamista

Yllä olevista esimerkeistä voisi tehdä nopean johtopäätöksen, että ihmiset ovat valmiita maksamaan erityisesti ajansäästöstä.

Kuinka on sitten lämmityspalveluiden kanssa? Suomessa lämmitystarve on suuri, ja siten se aina tuo kustannuksia. Lämmitysratkaisujen monipuolistuessa (mm. hybridijärjestelmät ja lämmön optimointi) sekä energiatehokkuus- ja rakennusvaatimusten kiristyessä lämmitysasioiden kattava ymmärrys vaikeutuu. Tämän takia järkevän lämmityksen toteutus ja ylläpito vaatii aiempaa enemmän palvelua. Tähän suuntaan me Elenia Lämmössä olemme myös menossa, kun opiskelemme ja toteutamme uusia energiaratkaisuja, ja tarjoamme jatkuvasti laajempia tukea asiakkaiden arkeen.

Asiakkaiden tarpeet lämmityksen osalta vaihtelevat paljon. Toiset haluavat pitää vastuun itsellään, ja kantaa puut ja lämmittää talon itse. Toisessa päässä kaukolämpö on hyvä esimerkki, jossa asiakkaan vastuu on pääosin lämmitystä tarjoavalla lämpöyhtiöllä. Markkinoiden kehittyessä on mielenkiintoista seurata minkä arvon asiakkaat lämmitykseen liittyville palveluille antavat ja mitä palvelukokonaisuuksia siitä syntyy. Asiakkaat ja lämpöyhtiöt hakevat rooliaan tulevien vuosien aikana, mutta lämmityspalveluiden tarve tulee kasvamaan ja vakiintumaan. Ja vaikka kaukolämpö on jo nyt huolettomuutta tarjoava lämmityspalvelu, tulee sekin kehittymään edelleen.

Elenia Lämpö toimii ja aktiivisesti kehittää lämmitystarjontaansa siten, että asiakkaat:

  • voivat edelleen ja jatkossa huoletta nauttia lämmöstä ja miellyttävistä olosuhteista
  • saavat tukea lämmityksen järkevämpään käyttöön ja uusien ratkaisujen hyödyntämiseen
  • säästävät kuluissa aina kun se on mahdollista ilman viihtyvyyden heikentämistä
  • saavat lämmityksen ympäristöystävällisesti tuotettuna

Mutta ehkä tärkein asia lämmityspalveluissa on se, että ne toteutetaan huolella palvelemaan todellista asiakkaan tarvetta. Vain siten on ajan ja rahan säästö saavutettavissa. Elenia Lämmön kehittyvissä palveluissa tästä ei tingitä. Kaukolämmön varmuus ja tarpeenmukaisuus on äärimmäisen korkealla tasolla, tämä pätee myös uuteen ja tulevaan lämmitysratkaisuvalikoimaan.

Tero Holappa

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *