Kolmikerroksinen kerrostalo Karhuntiellä Hämeenlinnassa

Hämeenlinnalaiselle taloyhtiölle merkittävä säästö Valvomo-palvelun myötä

Taloyhtiö Asunto Oy Karhuntie 4 hankki Lämpöluotsi Valvomo-palvelun hybridilämmityksen ongelmien myötä kohonneiden lämmityskustannusten vuoksi. Taloyhtiölle on tullut merkittävää säästöä palvelusta, joka maksaa itse itsensä syntyneillä säästöillä.

Karhuntie 4 on vuonna 1973 valmistunut 27 asunnon kerrostalo. Talo lämpenee kaukolämmöllä, lisäksi siihen on asennettu poistoilman talteenotto lämpöpumpulla (PILP), eli kyseessä on niin sanottu hybridilämmitys. Vuonna 2018 taloyhtiöön uusittiin lämmönjakokeskus, jonka asennuksessa ilmeni selittämätön virhe. Vaikka asiaa tutkittiin, ei mitään syytä selvinnyt miksi lämmityskustannukset lähtivät nousuun. Viimeisenä keinona avuksi hankittiin Loimualta Lämpöluotsi Valvomo-palvelu. Taloyhtiön isännöitsijä Eija Rämö Sp-Isännöintipalvelut Oy:stä harmittelee nyt vain sitä, että palvelua ei hankittu jo aiemmin.

Valvomo-palvelu on nimittäin Rämön mukaan toiminut loistavasti. Apua on saatu heti ja vaivattomasti niin puhelimitse kuin ilman omia yhteydenottojakin, lisäksi Asiakasnetistä voi itse seurata lukemia.

”Vuonna 2022 kaukolämmön kulutus taloyhtiössä laski 65,81 MWh verrattuna vuoteen 2021. Laskua oli siis 27 %. Rahallisesti hyöty näkyy siinä, että yhtiövastiketta ei ole tarvinnut nostaa kaukolämmön hinnan korotuksesta huolimatta.”

”Viime vuonna ei myöskään tullut yhtään valitusta asukkailta liian kuumasta tai kylmästä. Myös PILP toimi moitteetta. Talossa vaihdettiin ikkunat ja parvekeovet loppuvuodesta 2021, joten näillä on myös osittain vaikutusta kulutuksen pienenemiseen. Suurin hyöty on tullut kuitenkin Lämpöluotsi Valvomo-palvelun työstä.”

”Taloyhtiössä ollut vika lämmönsäädöissä löytyi heti, kun Valvomo-palvelun asiantuntijat tekivät työtä saadakseen selville laitteiston toimintaperiaatteen. Valvomon ammattilaiset tekivät mielestäni erittäin aktiivista työtä muutamat ensimmäiset kuukaudet ja olivat minuunkin päin yhteydessä tehdyistä havainnoista. Tulevat hälytykset menevät nyt Valvomoon. Siellä osataan etsiä vika ja löytää ratkaisu, kun tarvittavat säädöt onnistuvat etänä”, toteaa Rämö palvelun vahvuuksista.

Asunto-osakeyhtiö Karhuntie 4:n kerrostalo ja piha
As Oy Karhuntie 4:n hyvin hoidettu kiinteistö ja viihtyisä piha

Isännöitsijä Eija Rämö jatkaa: ”Valvomossa toimivat ammattilaiset. Luotto siihen, että säädöt pysyvät kunnossa ja hälytyksiin reagoidaan oikea-aikaisesti ilman viivettä, on suuri, eikä kulutuspiikkejä ole odotettavissa säätövirheiden takia. Vuosi 2022 oli todella hyvä taloyhtiölle, mutta uskomattomalta tuntuu se, että vuonna 2022 kaukolämmön kulutuksen lisäksi myös sähkön kulutus pieneni edellisvuoteen (2021) verrattuna 12 %, eli PILP:in kuluttama sähkön käyttö väheni. Sama suuntaus on vuoden 2023 kulutuksille. Tänä vuonna sekä kaukolämmön että sähkön kulutus ovat aavistuksen pienemmät kuin vuonna 2022.”

”Tärkeää on myös se, että säädöissä otetaan huomioon ennakoivasti lämpötilavaihtelut. Asukkaat ovat tyytyväisiä. Isännöitsijän puhelin ei soi kylmyydestä valittavista asukkaista. Tämä auttaa tulevaisuudessa myös budjetoinnissa, kun osataan ennustaa kulutus varmemmin.”, tiivistää Rämö miksi Karhuntie 4:ssä ollaan vakuuttuneita Lämpöluotsi Valvomosta.