mies lämmityskattilan säätöjä tekemässä

Millainen on hyvä palvelu?

Palvelut ovat tulleet viime vuosina yhä vahvemmin osaksi jokapäiväistä elämäämme. Varmasti meillä jokaisella on kokemusta sekä hyvästä, että huonosta palvelusta.

Omasta mielestäni palvelut ovat nykyaikaa ja parhaimmillaan helpottavat meidän jokapäiväistä elämäämme. Tunnistan itse käyttäväni mm. ruoan kotiinkuljetusta tai ruokien keräilypalvelua lähes viikoittain. Lisäksi esimerkiksi auton renkaiden vaihto ja rengashotellipalvelu ovat palveluita, jotka ovat viime vuosina tulleet osaksi omaa arjen rutiinien helpottamista.

Hyvä palvelu on ennen kaikkea sellainen, että se on luotettava ja helposti tilattava. Lisäksi siitä saa sellaista lisäarvoa, josta on myös valmis maksamaan pienen preemion verrattuna siihen, että kaiken tekisi itse. Itse maksan mielelläni esimerkiksi ruoan kotiinkuljetuksesta noin 10 € ekstraa, jolloin omaa aikaa säästyy 1-2 tuntia ja ruoat tulevat kätevästi kotiintuotuna helpottamaan arjen askareita. Loistava palvelu kaiken kaikkiaan.

Teollisuuden kohteissa istuu osalla aloista vielä tiukassa käsitys, että käyttöhyödykkeiden, kuten energian, veden tai esimerkiksi paineilman tuotanto hoidetaan itse, koska näin on aina ennenkin tehty. Nykyään kuitenkin myös käyttöhyödykkeet teollisuuskohteisiin voidaan tuottaa palveluna. Loimua on alansa ammattilainen käyttöhyödykkeiden tuottamisessa palveluna. Haastaisimmekin teollisuusyrityksiä miettimään voisiko nämä palvelut siirtää ammattimaiselle palveluntarjoajalle ja keskittää rajalliset resurssit ydinliiketoimintaan.

Lisäarvona käyttöhyödykkeiden tuotannosta palveluna antaa mm.

  • Mahdollisuuden vapauttaa käyttöpääomaa ydinliiketoimintaa
  • Kohdistaa omat resurssit paremmin ns. omaan ydinprosessiin
  • Takaa korkean käytettävyyden ja energiantuotannossa korkean energiatehokkuuden
  • Mahdollistaa energiantuotantoinfrastuktuurin päivityksen vastaamaan muuttunutta markkinatilannetta esimerkiksi sähkökattila- ja/tai lämpöpumppuinvestoinnein
    o Meillä Loimualla on vakavaraiset omistajat ja sitä kautta mahdollisuus investoida palvelusopimusten kautta isoihinkin uusiin kokonaisuuksiin
  • Ammattimainen käyttöhenkilöstö sekä 24/7 etävalvonta älykkäin data-alustoin
  • Kumppanin alati kasvavaan viranomais- ja ESG-raportointiin.
  • Rahalliset säästöt käyttöhyödykkeiden tuottamiseen

Lopuksi, jos käyttöhyödykkeiden tuotantoa miettisi ruoan kotiinkuljetuspalveluna, niin maksaisitko sinä siitä, että
saisit ruoan toimitettuna kotiin vielä halvemmalla, kuin itse keräilisit sen kaupasta? Palveluntuottaja miettisi puolestasi ostoskorin sisältöä myös tulevilla viikoilla ja valmistelisi suunnitelman ruoanlaittoresepteistä sekä saisit ruoan toimitettuna kotiin hiilivapaasti ja aina ajallaan?

Yllä oleva esimerkki on toki kuvitteellinen, mutta monissa teollisuuden kohteissa säästöt ja lisähyöty tulevat asiakasyrityksille ensimmäisestä päivästä alkaen.

Mikäli jaksoit lukea tänne saakka, niin laita meille ihmeessä viestiä, niin keskustellaan tarkemmin miten Loimua voisi auttaa teidän teollisuusyritystä päivittämään käyttöhyödykkeiden tuotannon vuoden 2024 vaatimalle tasolle.

Henrik Vasama

henrik.vasama@loimua.fi
+358 50 381 2173
Liiketoimintajohtaja – Teollisuuden Energiapalvelut
Loimua Oy

Henrik Vasama